بنام خدا
عدل الهى و فاعلیت انسان
با یکی از دوستان صحبت میکردم حرف از وبلاگ و وبلاگهای مذهبی شد تا اینکه متوجّه شد که حقیر نیز وبلاگی تحت عنوان عدل الهی دارم(چشمتون روز بد نبینه چون تازه میخواستم از دستش خلاص بشم که بحث حول موضوع وبلاگ بنده تازه شروع شد ) بنده خدا می گفت : چطور خدا وند عادل هست در حالی که به انسان هیچ گونه اختیاری نداده و...(خودت دیگه تا آخرش رو بخون )خیلی با هاش بحث کردم آنقدر برای او دلیل آوردم تا اینکه بیچاره گفت قانع شدم امّا یک چیزی گفت که برام خیلی جالب بود ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( سه شنبه 85/10/12 :: ساعت 3:14 عصر )
بنام خدا
زیارت حج، برداشتن گام بلندى است بر فراز چندین هزار سال و شنیدن تاریخ زمان ابراهیم (ع) است در امروز، و دیدن آثار هزارههاى ایمان و اعتقاد و عشق و ایثار است، در میان این همه آثار رنگارنگ و ثابت و متغیر و جدید و قدیم...
حج، یاد آور تنها تاریخ اسلام و حتى تاریخ حضرت ابراهیم (ع) نیست، بلکه با تاریخ و سرگذشت همه انبیاء توحیدى و کل بشریت، گره خورده است و پیوند دارد.ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( شنبه 85/10/9 :: ساعت 9:0 عصر )
بنام خدا
سلام دوستان
دوم: رکن دوم اجرای عدالت, پیروان و امتهای اسلامی می باشند که باید ظرفیتهای لازم (فرهنگی, سیاسی, اعتقادی,...) برای اجرای عدالت را داشته باشند که متاسفانهعدم وجود چنین خصیصه ای، علت اصلی عدم اجرای عدالت در ملل اسلامی به شمار می آید.
بنابر احادیث و بیانات ائمه معصومین (ع) بعنوان مجری اصلی عدالت, استکبار و خودبرتر بینی و امتیاز جوئی و یا به تعبیر گویای حضرت امیر {استیثار} اساس همه ستمگری و بی عدالتی هاست. خصیصه خودخواهی به اشکال گوناگون در رفتار و کردار انسان بروز می کند که یکی از حالتهای افراطی آن {استیثار} است که درست در نقطه مقابل ایثار به معنای از خودگذشتگی و مقدم داشتن منافع دیگران بر منافع خود قرار گرفته است. امیرالمومنین (ع) در توصیه خود به مالک اشتر می فرمایند: از اینکه چیزی را به خود اختصاص می دهی, در حالی که همه مردم در آن مساوی هستند, بپرهیز, و از غفلت در آنچه که توجه تو به آن ضروری است و برای همگان معلوم است بر حذر باش, زیرا آنچه را به خود اختصاص داده ای , از تو به نفع دیگران می گیرند و در اندک زمانی پرده از راز کارهایت برداشته می شود و داد مظلوم را از تو بستانند ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( دوشنبه 85/10/4 :: ساعت 10:50 عصر )
بنام خدا
بر پایی حکومت عدل در جامعه اسلامی بر دو رکن اساسی متحقق می گردد که بدون وجودی یکی از آن دو عدل حاکم نمی گیرد:
اول: خداوند در کتاب قرآن کریم به عنوان کلام الهی قوانین و زمینه های اجرای عدالت را بیان کرده باشد و همچنین ابزار و مقدمات اجرای عدالت را نیز برای مسلمین فراهم گرداند.
خداوند در چندین جای قرآن بارها تاکید بر اجرای عدل الهی بویژه عدالت اجتماعی (در زمینه های گوناگون) می کند. که خود نشان از اهتمام و توجه پروردگار عالم به عدالت می باشد. (1) استاد شهید مطهری در این زمینه می فرمایند:
(بیشترین آیات مربوط به عدل, درباره عدل جمعی و گروهی است, اعم از خانوادگی, سیاسی, قضائی, اجتماعی. تا آنجا که این بنده به تقریب بدست آورد،در حدود 16آیه دراین زمینه است. )ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( جمعه 85/10/1 :: ساعت 2:47 عصر )
بنام خدا
عدل را به معناى توازن و میزان نوشتهاند، در روح آدمى این مزاج و اعتدال دیده مىشود و اگر بهم بخورد، اختلالات روانى وناراحتىهاى رفتارى ظاهر مىگردد، در اجتماع نیز باید چنین تعادلى برقرار شود و همه از لحاظ تمامى حقوق مادى و معنوى، وظایف، توانایىها و مانند آن در حالتى از توازن و اعتدال بسر ببرند. امتیازات این جامعه به تقواست نه چیز دیگر. البته حق ثابت است و قابل تغییر و تبدیل نمىباشد امّا عدل رساندن این حق به صاحبش مىباشد، نظیر کارى که دستگاه گردش خون مىکند و غذا و اکسیژن به تمامى اعضاء و جوارح بدن مىرساند و به هر عضو مطابق شایستگى و لیاقت و نوع فعّالیت رسیدگى مىکند و این نظام پیچیده بدن آدمى خود از عدالت پیروى مىکند و گرنه شخص بیمار است و باید معالجه شود، حضرت على(ع) براى اجراى عدالت در جامعه و رسانیدن حقوق مردم به خودشان و نیز بر نتابیدن این شیوه توسط دنیا طلبان و افراد حریص و سرانجام بر اثر خوى جهالت و تعصّب خوارج که از مسیر اعتدال خارج شده بودند، به شهادت رسید.ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( جمعه 85/10/1 :: ساعت 2:32 عصر )