سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجلس حکمت، نهالستان فضلاست . [امام علی علیه السلام]
عدل الهی Divine Justice
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» عدل الهی(1)

بنام خدا

عدل الهى 
 

4 اصل در عدل الهى مطرح می باشد
اصل اول
همه مسلمانان خدا را عادل مى‏دانند، و عدل یکى از صفات جمال الهى است.و پایه این اعتقاد آن است که در قرآن، هرگونه ظلم از خدا نفى شده و او به عنوان «قائم به قسط‏» یاد گردیده است، چنانکه مى‏فرماید:‹‹ان الله لا یظلم مثقال ذرة›› (نساء/40): خدا به اندازه ذره‏اى ستم نمى‏کند.و نیز مى‏فرماید: ‹‹ان الله لا یظلم الناس شیئا›› (یونس/44): خدا هرگز به مردم ستم نمى‏کند.

نیز مى‏فرماید: ‹ هد الله انه لا اله الا هو والملائکة و اولوا العلم قائما بالقسط›› (آل عمران/18):خدا، فرشتگان و صاحبان دانش گواهى مى‏دهند که جز او خدایى نیست، و او قائم به قسط است.

گذشته از آیات یاد شده، عقل نیز بروشنى بر عدل الهى داورى مى‏کند. زیرا عدل، صفت کمال است و ظلم صفت نقص; و عقل بشر حکم مى‏کند که خداوند همه کمالات را دارا بوده و از هرگونه عیب و نقصى در مقام ذات و فعل منزه است.

اصولا ظلم و ستم، همواره معلول یکى از عوامل زیر است:

1. فاعل، زشتى ظلم را نمى‏داند(ناآگاهى);

2. فاعل زشتى ظلم را مى‏داند ولى از انجام عدل ناتوان است‏یا به آن ظلم نیازمند است (عجز و نیاز);

3. فاعل زشتى ظلم را مى‏داند و بر انجام عدل نیز تواناست، ولى چون شخصى حکیم نیست از انجام کارهاى ناروا باکى ندارد (جهل و سفاهت).

بدیهى است که هیچیک از عوامل مزبور در خداوند راه ندارد، و لذا افعال الهى، همگى عادلانه وحکیمانه است.

استدلال فوق در حدیثى که از پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم روایت‏شده آمده است (1) ، شیخ صدوق روایت مى‏کند: فردى یهودى نزد پیامبر آمد و پرسشهایى را مطرح ساخت که از آن جمله راجع به عدل الهى بود. پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم در وجه اینکه خداوند ظلم نمى‏کند فرمود: «لعلمه بقبحه واستغنائه عنه‏»: خداوند چون به زشتى ظلم آگاه است، و نیازى نیز به آن ندارد، لذا ظلم نمى‏کند (2) . متکلمان عدلیه هم در بحث عدل الهى به این استدلال تمسک نموده‏اند (3) .

با توجه به این آیات، مسلمانان بر عدل الهى اتفاق نظر دارند، ولى در تفسیر عدل خداوند اختلاف داشته و هرکدام یکى از دو نظریه زیر را برگزیده‏اند:

الف - عقل انسان حسن و قبح افعال را درک کرده، فعل حسن را نشانه کمال فاعل، و فعل قبیح را نشانه نقص او مى‏داند. خداوند نیز از آنجا که بالذات واجد همه کمالات وجودى است، لذا فعل وى کامل و پسندیده است و ذات اقدسش از هرگونه فعل قبیح پیراسته خواهد بود.

یادآورى این نکته لازم است که عقل هرگز درباره خدا حکمى صادر نمى‏کند و نمى‏گوید خدا «باید» عادل باشد، بلکه کار خرد در اینجا کشف واقعیت فعل خداوند است.یعنى با توجه به کمال مطلق ذات حق و پیراستگى وى از هرگونه نقص، کشف مى‏کند که فعل او نیز در غایت کمال بوده و از نقص پیراسته است، و در نتیجه با بندگانش به عدل رفتار خواهد کرد. آیات قرآنى یاد شده نیز، در حقیقت مؤید و مؤکد چیزى است که انسان از طریق عقل درک مى‏کند، و این همان مسئله‏اى است که در علم کلام اسلامى به آن «حسن و قبح عقلى‏» گفته مى‏شود، و طرفداران این نظریه را «عدلیه‏» مى‏نامند که در پیشاپیش آنان امامیه قرار دارند.

ب - در برابر این نظریه، نظریه دیگرى وجود دارد که مدعى است عقل و خرد انسان از ناخت‏حسن و قبح افعال - حتى به صورت کلى - عاجز و ناتوان است، و یگانه راه شناخت‏حسن و قبح افعال، وحى الهى است! آنچه که خدا به انجام آن، دستور دهد حسن است، و آنچه که از آن نهى کند قبیح. بر پایه این نظریه،چنانچه خدا فرمان دهد بیگناهى را به دوزخ بیفکنند یا گنهکارى را به بهشت‏برند، عین حسن و عدل خواهد بود! این گروه مى‏گویند اگر خدا را به عدل توصیف مى‏کنیم صرفا از این جهت است که در کتاب آسمانى چنین صفتى وارد شده است.

اصل دوم
از آنجا که مسئله حسن و قبح عقلى پایه بسیارى از عقاید ما شیعیان است،ذیلا به صورت فشرده به دو دلیل از دلایل متعدد آن اشاره مى‏کنیم:

الف - هر انسانى، پیرو هر مسلک و مرامى باشد و در هر نقطه از نقاط جهان زندگى کند، زیبایى دادگرى و زشتى ستم، و همچنین زیبایى عمل به پیمان و زشتى پیمان شکنى و حسن «پاسخ نیکى را به نیکى دادن‏» و قبح «در برابر نیکى بدى کردن‏» را درک مى‏کند. مطالعه تاریخ بشر به این حقیقت گواهى مى‏دهد، و تاکنون دیده نشده است که انسان عاقلى این مطلب را انکار نماید.

ب - چنانچه فرض کنیم عقل از درک حسن و قبح افعال بکلى ناتوان است، و انسانها باید در شناخت‏حسن و قبح همه افعال، به شرع مراجعه کنند،ناگزیر باید بپذیریم که حتى حسن و قبح شرعى نیز قابل اثبات نیست. زیرا اگر فرض کنیم شارع از حسن یک فعل و زشتى فعل دیگر خبر دهد، ما نمى‏توانیم از این خبر، به حسن و قبح آنها پى ببریم، مادام که احتمال کذب در سخن او مى‏دهیم. مگر اینکه قبلا زشتى کذب و منزه بودن شارع از این صفت زشت اثبات شده باشد، و آن هم جز از طریق عقل امکان پذیر نیست. (4)

گذشته از این، از آیات قرآنى استفاده مى‏شود که عقل بشر بر درک حسن و قبح پاره‏اى افعال توانا است. ازینروى خداى متعال خرد و وجدان آنان را به داورى مى‏خواند، چنانکه مى‏فرماید:

‹‹افنجعل المسلمین کالمجرمین× ما لکم کیف‏تحکمون›› (قلم/36-37): آیا افراد مطیع را با مجرمان برابر مى‏نهیم؟ شما را چه شده است، چگونه داورى مى‏کنید؟!

نیز مى‏فرماید:

‹‹هل‏جزاء الاحسان الاالاحسان›› (الرحمن/60): آیا پاداش احسان چیزى جز احسان است؟

در اینجا سؤالى مطرح است که لازم است‏به آن پاسخ گوییم. خدا در قرآن مى‏فرماید:‹‹لا یسئل عما یفعل و هم یسالون›› (انبیاء/23):«خدا در مورد کارى که انجام مى‏دهد مورد سؤال واقع نمى‏شود و این انسانها هستند که مورد بازخواست قرار مى‏گیرند». اکنون سؤال مى‏شود خداوند خود را برتر از آن مى‏داند که از وى سؤال شود، بنابر این هر فعلى از او صادر شود مورد بازخواست قرار نمى‏گیرد، در حالیکه بنابر حسن وقبح عقلى اگر فرضا خدا فعل قبیحى را انجام دهد، مورد سؤال قرار مى‏گیرد که چرا انجام داد؟

پاسخ: علت اینکه خدا مورد سؤال قرار نمى‏گیرد این است که او حکیم است و از فاعل حکیم هیچگاه فعل ناروا سر نمى‏زند، و پیوسته حکمت ملازم با حسن فعل است، بنابر این موضوعى براى سؤال باقى نمى‏ماند

پى‏نوشت‏ها:
1. توحید صدوق، باب الاطفال، ذیل حدیث‏13 (ص‏397- 398).
2. در دعاى روز جمعه آمده است:«وانما یعجل من یخاف الفوت وانما یحتاج الى الظلم، الضعیف‏».
3. کشف المراد، ص‏305.
4. عبارت محقق طوسى در تجرید الاعتقاد ناظر به این برهان است، آنجا که گفته است: «ولانتفائهما مطلقا لو ثبتا شرعا»: اگر راه اثبات حسن و قبح منحصر در شرع باشد، حسن وقبح افعال به کلى منتفى مى‏شود نه شرعا و نه عقلا ثابت نمى‏شود.
منشور عقاید امامیه صفحه 

وبلاگ مفید

قرآن بلاگ



 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( شنبه 85/10/23 :: ساعت 10:35 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

انتقال به مکان جدید
علت انحراف مسلمین
ابزار اجرای عدالت از منظر قرآن
معراج حقیقت
عدالت الهی و فرزندان ناقص الخلقه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 6
>> بازدید دیروز: 8
>> مجموع بازدیدها: 286533
» درباره من

عدل الهی    Divine Justice

» پیوندهای روزانه

1000کتابخانه و بانک نرم‌افزار قرآنی در مراکز قرآنی [148]
تدریس اسلام در دانشگاه لائیک کانادا [123]
فراخوان ثبت نوآوری در عرصه علوم دینی [129]
راویان نور [112]
دعا کنیم قسمت همه مان شود [152]
عدالت بدون پیشرفت برابربا فقر [128]
استقبال از تدریس احکام اسلامی به تمام دانش‌آموزان آلمان [125]
توزیع رایگان قرآن با ترجمه آیت‌العظمی مکارم شیرازی [126]
قدر نظام و رهبری را بدانیم [111]
نیازبه پیشرفت و عدالت،برای ورود به دهه چهارم انقلاب [123]
نویسنده آمریکایی از تاریخ گمشده مسلمانان می‌گوید [114]
نوروز روز آماده شدن برای تحقق حاکمیت الهی بر جهان [108]
علت توهین به پیامبر(ص) [152]
عید نوروز در اسلام از نگاه وبلاگستان [124]
[آرشیو(14)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
عدالت[123] . اهل بیت[38] . معاد[18] .
» آرشیو مطالب
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
پاییز 1385
منتقل شده

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
وبلاگ گروهی فصل انتظار
لحظه های آبی
نمازخانه بوستان بهاره
پیاده تا عرش
شکوفه نرگس
یاران در حریم یار
خاطرات من
دل نوشته های یک دختر شهید
سرای اندیشه
همسفر مهتاب
طلبگی ودنیای عشق
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
شلمچه
نمونه ها
گفتگوی دوستانه
.: شهر عشق :.
.:: رمز موفقیت ::.
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
انعکاس
پاک دیده
آدمک ها
به نام وجود باوجودی که ....
آواز پرجبرئیل
ساحل نشین اشک
بچه های قلم
عاشقانه
شادی
احساس با تو بودن
از قرآن بپرس 2
سایت محمد رضا آقابیگی
هرچه می خواهد دل(مشاوره)
فرشتگان رنجور
شریعت پاینده
نوشته های یک ناظم
دیار برف
مذهب عشق
زندگی برای...
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
مذهبی
پیامبر اعظم(ص) - The Holy Propht -p.b.u.h
جواب دادن به شبهه ها
آغاز راه
عــــشقـــــولـــــک
●:سوزن بان:●
بوی پیراهن یوسف
در حریم اهل بیت(ع)
نکته هایی از قرآن
دکتر علی حاجی ستوده
نوشته های حامد عبداللهی
نقطه ای برای فردا
فصل سکوت
حقیقت بهائیت
عطر گل یاس
در همه حال بگو سپاس
دم مسیحائی
تنهاترین سردار
برای ریحانه for Reyhaneh
علوم قرآنی Quranic Sciences
حقوق زن
ولایت
گنجینه قصار
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
وقایع
یادداشت های یک روحانی
مسیح اندیمشک
زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا...
سه نقطه
سئوالهای منتظر جواب
واژه های زندگی
یعسوب
حرفای خودمونی من
مادرانه
کسی که مثل هیچکس نیست
ستارگان خاکی
عشق یعنی حسین علیه السلام
ازدواج موقت وچالش ها
سید.مذهبی اخلاقی عرفانی
فاطمه
امان عصر
گلچین اندیشه های الهی
شبـــنم سحــرگاهــی
مهستان
کلبه احزان
جمعه های سوت وکور
ردّ پای ایمان
جهاد مقدّس
آلاء
بهترین وبلاگ دنیا
شهریوری
امام عشق
گنجهای معنوی
پیام گل سرخ
جلوه گه یار
دین
کانون گفتمان قرآن
حجّ و عمره
ازدواج دینی
الم ذلک الحسین علیه السلام
وصـــــــال قائم
آوازپرجبرئیل
خاکریز
مذهب

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان







» طراح قالب