سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این دانش، دین است، پس نیک بنگریدکه از چه کسی دین خود را می گیرید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
عدل الهی Divine Justice
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» عدالت محورى در قرآن و حدیث(3)

بنام خدا

عدل را به معناى توازن و میزان نوشته‏اند، در روح آدمى این مزاج و اعتدال دیده مى‏شود و اگر بهم بخورد، اختلالات روانى وناراحتى‏هاى رفتارى ظاهر مى‏گردد، در اجتماع نیز باید چنین تعادلى برقرار شود و همه از لحاظ تمامى حقوق مادى و معنوى، وظایف، توانایى‏ها و مانند آن در حالتى از توازن و اعتدال بسر ببرند. امتیازات این جامعه به تقواست نه چیز دیگر. البته حق ثابت است و قابل تغییر و تبدیل نمى‏باشد امّا عدل رساندن این حق به صاحبش مى‏باشد، نظیر کارى که دستگاه گردش خون مى‏کند و غذا و اکسیژن به تمامى اعضاء و جوارح بدن مى‏رساند و به هر عضو مطابق شایستگى و لیاقت و نوع فعّالیت رسیدگى مى‏کند و این نظام پیچیده بدن آدمى خود از عدالت پیروى مى‏کند و گرنه شخص بیمار است و باید معالجه شود، حضرت على(ع) براى اجراى عدالت در جامعه و رسانیدن حقوق مردم به خودشان و نیز بر نتابیدن این شیوه توسط دنیا طلبان و افراد حریص و سرانجام بر اثر خوى جهالت و تعصّب خوارج که از مسیر اعتدال خارج شده بودند، به شهادت رسید.
وقتى پذیرفتیم کار عدل این است که موازنه‏اى ایجاد مى‏کند پس باید تفاوت و اختلاف هم وجود داشته باشد تا میان آنها تعادل برقرار گردد. عدالت اقتضا مى‏نماید که اختلاف‏هاى طبیعى را به رسمیت بشناسیم و در مقدرات تفاوت‏ها را در نظر گیریم مولوى مى‏گوید
.::
                                            
عدل وضع نعمتى بر موضعش‏
                                             نى به هر بیخى که باشد آبکش‏

شهید آیت اللّه مطهرى مى‏نویسد: «معناى عدالت این نیست که همه مردم در محصول رنج و زحمت و کار یکدیگر، شریک باشند و مانند اعضاى یک خانواده هر کسى، هر چه به دست آورد، بى مضایقه در همان خانه خرج مى‏کند و جیب‏ها یکى است البته ممکن است گاهى (نه همیشه) علایق خانوادگى تا این اندازه صمیمیت به وجود آورد، کما این که علایق ایمانى هم احیاناً همین مقدار صمیمیت بوجود مى‏آورد، امّا نمى‏شود حکم کلّى کرد و این را به صورت قانون ذکر کرد. این فوق عدالت و مساوات است، احسان است و فضل، عدالت رعایت استحقاق است... عدالت آن است که تحت قاعده و قانون درمى‏آید. معناى عدالت این است که امتیازاتى که نصیب افراد مى‏شود بر مبناى صلاح و استحقاق باشد... عدالت تنها یک حسنه اخلاقى و یک نافله روحى نیست که از نظر فردى خوب است، این که آدم، عادل باشد، عدالت معنایى وسیعتر(دارد) شامل حقوق اجتماعى است و اسلام به آن فوق‏العاده اهمیت داده و آن را وظیفه بزرگ اجتماعى مى‏داند. على بن ابى طالب(ع) شهید راه عدالت شد. على نه تنها خودش عادل بود بلکه مردى عدالت خواه بود... آنچه جامعه را حفظ مى‏کند و پایه حفظ اجتماع است عدل است...»(1)اجتماع همچون مجموعه‏اى است که در آن اجزاء و ابعاد مختلفى به کار رفته است و هدف خاصى از آن منظور مى‏باشد. باید شرایط معیّنى در آن ازحیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت اجزاء رعایت شود و تنها در این صورت آن مجموعه مى‏تواند باقى بماند و به حیات خود ادامه دهد و اثرى مطلوب و مفید بر جاى بگذارد. از نظر تعادل اجتماعى آنچه ضرورى است این مى‏باشد که میزان احتیاجات در نظر گرفته شود و متناسب با آنها امکانات، تجهیزات و نیرو اختصاص یابد جهان موزون و متعادل است و در غیر این صورت برپا نبود، قرآن مى‏فرماید.
«و السّماء رفعها و وضع المیزان؛(2) آسمان را برافراشت و میزان را بر نهاد.»
بنابه نظر قاطبه مفسّرین مقصود این است که در بناى جهان، خداوند، عدالت را رعایت نموده است در حدیث نبوى مى‏خوانیم: «بالعدل قامت السموات و الارض؛(3) همانا آسمان‏ها و زمین بر اساس عدل برپاست.»
عدل به معناى تناسب و توازن از شؤون حکیم بودن و علیم بودن خداوند است و ذات بارى تعالى به مقتضاى علم و حکمت خود مى‏داند که براى هر موجودى چه اندازه‏اى لازم و ضرورى است، معناى دیگر عدالت رعایت تساوى در استحقاق‏هاى مشابه است، رعایت حقوق افراد نیز در مقوله عدالت قرار مى‏گیرد یعنى اشخاص در مقام مقایسه با یکدیگر حقوق و اولویت‏هایى دارند که مى‏تواند بناى عدالت قرار گیرد، همچنین براى رسیدن جامعه به سعادت و خوشبختى باید این مسایل رعایت گردد که وجدان هر فرد آن را تأیید مى‏کند(4) مولوى مى‏گوید:
                                                
عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش‏
                                                 ظلم چه بود؟ وضع در ناموضعش  
                                                عدل چه بود؟ آب ده اشجار را
                                                ظلم چه بود؟ آب دادن خار را!

مرحوم مولا مهدى نراقى این توازن را به شکل دیگر ترسیم مى‏نماید: عدالت عبارت است از ائتلاف همه قوا و اتفاق آنها بر فرمانبرى از عقل به طورى که کشمکش از میان برود و فضیلت مخصوص هر یک حاصل شود و شکّ نیست که اتّفاق و اعتدال همه قوا، کمال آنهاست نه کمال قوّه عملى به تنهایى. مگر این که گفته شود ائتلاف صرفاً در به کاربردن هر یک از قوا بر وجه شایسته و مناسب خود تحقق مى‏یابد و به کار انداختن هر قوّه‏اى و لو قوّه نظرى از جانب قوّه عملى است زیرا شأن و کار او به کار انداختن این قوا در جاى شایسته و در خور آنها به نحو اعتدال است و بدون این معنا صدور فعل از قوه تحقق نمى‏یابد. عدالت مستلزم ملکات سه گانه یعنى حکمت، عفت و شجاعت است. اعتدال اخلاقى به منزله توازن در مزاج است. هنگامى که این حالت سه گانه حاصل گردید براى عقل عملى قوه تسلط و تدبیر نسبت به همه قوا حاصل مى‏شود، به طورى که همگى فرمانبر او مى‏شوند و او هر یک را به مقتضاى رأى خود به کار مى‏برد. پس اگر عدالت را عبارت از خود این قوه یا خود تدبیر و تصرف در بدن و امور منزل و شهر بدانیم، بدون دخالت ملکه‏هاى سه گانه، در این صورت عدالت صرفاً کمال عقل عملى خواهد بود. در هر حال عدالت و ملکات ملازم یکدیگرند و حصول آن متوقف است بر وجود ملکات و آمیختگى آنها و این سه، اجزاى عدالتند.(5)

پی نوشت ها::
1: یادداشت‏هاى استاد مطهرى، ج 6، ص 252 - 249.
2: سوره الرحمن، آیه 7.
3: تفسیر صافى، ذیل آیه هفتم از سوره الرحمن.
4: نک: عدل الهى، شهید مطهرى، ص 61 و 63.
5: ترجمه جامع السعادات (علم اخلاق اسلامى)، مولا مهدى نراقى، ترجمه دکتر جلال الدین مجتبوى، ج 1، ص 98 - 97.
منبع:: غلامرضا گلی زواره



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » پرسمان قرآن ( جمعه 85/10/1 :: ساعت 2:32 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

انتقال به مکان جدید
علت انحراف مسلمین
ابزار اجرای عدالت از منظر قرآن
معراج حقیقت
عدالت الهی و فرزندان ناقص الخلقه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 53
>> بازدید دیروز: 19
>> مجموع بازدیدها: 286274
» درباره من

عدل الهی    Divine Justice

» پیوندهای روزانه

1000کتابخانه و بانک نرم‌افزار قرآنی در مراکز قرآنی [148]
تدریس اسلام در دانشگاه لائیک کانادا [123]
فراخوان ثبت نوآوری در عرصه علوم دینی [129]
راویان نور [112]
دعا کنیم قسمت همه مان شود [152]
عدالت بدون پیشرفت برابربا فقر [128]
استقبال از تدریس احکام اسلامی به تمام دانش‌آموزان آلمان [125]
توزیع رایگان قرآن با ترجمه آیت‌العظمی مکارم شیرازی [126]
قدر نظام و رهبری را بدانیم [111]
نیازبه پیشرفت و عدالت،برای ورود به دهه چهارم انقلاب [123]
نویسنده آمریکایی از تاریخ گمشده مسلمانان می‌گوید [114]
نوروز روز آماده شدن برای تحقق حاکمیت الهی بر جهان [108]
علت توهین به پیامبر(ص) [152]
عید نوروز در اسلام از نگاه وبلاگستان [124]
[آرشیو(14)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
عدالت[123] . اهل بیت[38] . معاد[18] .
» آرشیو مطالب
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
پاییز 1385
منتقل شده

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
وبلاگ گروهی فصل انتظار
لحظه های آبی
نمازخانه بوستان بهاره
پیاده تا عرش
شکوفه نرگس
یاران در حریم یار
خاطرات من
دل نوشته های یک دختر شهید
سرای اندیشه
همسفر مهتاب
طلبگی ودنیای عشق
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
شلمچه
نمونه ها
گفتگوی دوستانه
.: شهر عشق :.
.:: رمز موفقیت ::.
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
انعکاس
پاک دیده
آدمک ها
به نام وجود باوجودی که ....
آواز پرجبرئیل
ساحل نشین اشک
بچه های قلم
عاشقانه
شادی
احساس با تو بودن
از قرآن بپرس 2
سایت محمد رضا آقابیگی
هرچه می خواهد دل(مشاوره)
فرشتگان رنجور
شریعت پاینده
نوشته های یک ناظم
دیار برف
مذهب عشق
زندگی برای...
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
مذهبی
پیامبر اعظم(ص) - The Holy Propht -p.b.u.h
جواب دادن به شبهه ها
آغاز راه
عــــشقـــــولـــــک
●:سوزن بان:●
بوی پیراهن یوسف
در حریم اهل بیت(ع)
نکته هایی از قرآن
دکتر علی حاجی ستوده
نوشته های حامد عبداللهی
نقطه ای برای فردا
فصل سکوت
حقیقت بهائیت
عطر گل یاس
در همه حال بگو سپاس
دم مسیحائی
تنهاترین سردار
برای ریحانه for Reyhaneh
علوم قرآنی Quranic Sciences
حقوق زن
ولایت
گنجینه قصار
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
وقایع
یادداشت های یک روحانی
مسیح اندیمشک
زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا...
سه نقطه
سئوالهای منتظر جواب
واژه های زندگی
یعسوب
حرفای خودمونی من
مادرانه
کسی که مثل هیچکس نیست
ستارگان خاکی
عشق یعنی حسین علیه السلام
ازدواج موقت وچالش ها
سید.مذهبی اخلاقی عرفانی
فاطمه
امان عصر
گلچین اندیشه های الهی
شبـــنم سحــرگاهــی
مهستان
کلبه احزان
جمعه های سوت وکور
ردّ پای ایمان
جهاد مقدّس
آلاء
بهترین وبلاگ دنیا
شهریوری
امام عشق
گنجهای معنوی
پیام گل سرخ
جلوه گه یار
دین
کانون گفتمان قرآن
حجّ و عمره
ازدواج دینی
الم ذلک الحسین علیه السلام
وصـــــــال قائم
آوازپرجبرئیل
خاکریز
مذهب

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان







» طراح قالب